W porównaniu do innych producentów, BMW naprawdę wcześnie rozpoczęło proces elektryfikacji. Od 5 lat marka posiada w ofercie jeden całkowicie elektryczny model. Jest to BMW i3, które już opisywałem tutaj. Jednak z każdym kolejnym rokiem powiększa również gamę pojazdów hybrydowych, dodając napęd elektryczny do swoich najpopularniejszych modeli. Tym sposobem, u bawarskiego producenta mamy do dyspozycji naprawdę szeroką gamę hybryd, które oprócz silnika spalinowego posiadają silnik elektryczny. Obecnie można kupić hybrydową wersję BMW serii 2, 3, 5, 7 oraz i8 i X5. Dodatkowo, w przyszłym roku ma zadebiutować całkowicie elektryczny SUV tej marki – iX3. W poniższym artykule przybliżę Wam hybrydowe BMW serii 5, a dokładniej 530e (G30).

SILNIKI

530e to hybryda typu plug-in, czyli taka, którą naładujemy kablem, na przykład w domu lub na stacji ładowania. Pod maską znajdują się dwa silniki: elektryczny o mocy 113 KM (250 Nm) i 2 litrowy, czterocylindrowy silnik spalinowy o mocy 184 KM i momencie obrotowym 290 Nm (znany z wersji spalinowej 520i). Łączna moc systemowa wynosi 252 KM i 420 Nm (tyle samo KM, co w 530i). Silniki połączone są z 8 stopniową automatyczną skrzynią biegów, która zmienia przełożenia wręcz niezauważalnie. Takie parametry pozwalają rozpędzić samochód do pierwszej setki już w 6,2 s, co jest naprawdę niezłym rezultatem, ponieważ w związku z posiadaną baterią pojazd waży 1845 kg. Hybrydowa wersja "piątki" nie występuje z napędem na obie osie xDrive, stąd testowany egzemplarz był wyposażony standardowo w napęd na tylną oś.

BATERIA | CZAS ŁADOWANIA | ZASIĘG

W 530e pod drugim rzędem siedzeń i pod częścią bagażnika znajduje się zestaw baterii litowo-jonowych o pojemności 9,2 kWh (8 kWh netto).

Z racji tego, że jest to hybryda typu plug-in, można ją naładować między innymi w garażu (230V). Podłączając samochód do zwykłego gniazdka, prąd o mocy 2,3 kW ładuje baterię od zera do pełna w prawie pięć godzin (4:50h). Jednakże jeśli chcemy nieco skrócić czas ładowania, możemy zamontować w garażu ładowarkę o wyższej mocy (np. Wallbox od BMW) lub naładować się na stacji ładowania samochodów elektrycznych. W takim przypadku, używając wtyczki Typu 2, maksymalnie osiągniemy moc 3,7 kW, co przełoży się na ładowanie akumulatora w zakresie 0-100% w około 3 godziny.

Po odłączeniu auta od ładowarki wyświetlają nam się zwykle 31-32 kilometry zasięgu, które możemy pokonać w trybie bezemisyjnym. W przeciwieństwie do innych hybryd typu plug-in, BMW bardzo dokładnie szacuje zasięg w trybie elektrycznym. Zazwyczaj pokazana wartość okazuje się faktycznym dystansem, jaki jesteśmy w stanie pokonać. Możemy przyjąć, że bez stosowania metod eco-drivingu, z włączoną nawigacją, klimatyzacją i podłączonym przez Bluetooth telefonem oraz włączonym Spotify – jesteśmy w stanie bez większego problemu przejechać 30 kilometrów w trybie czysto elektrycznym. Może nie jest to bardzo wysoka liczba, ale uważam, że wielu osobom w codziennym użytkowaniu może to wystarczyć, a gdy będą chcieli jechać gdzieś dalej - mają silnik spalinowy.

TRYBY JAZDY

W serii 5 mamy do wyboru kilka trybów jazdy. Są to przede wszystkim: tryb Sport, Comfort i Eco pro. Posiadając wersję hybrydową, oprócz tych trzech trybów, mamy jeszcze jeden dodatkowy - tryb eDrive. Po wciśnięciu tego przycisku możemy wybrać jeden z trzech trybów jazdy: MAX eDrive, Auto eDrive oraz Battery Control.

Max eDrive to jazda w trybie całkowicie elektrycznym – oczywiście dopóki nie wyczerpiemy baterii. Warto dodać, że prędkość maksymalna w tym trybie to 140 km/h. Gdy chcemy jechać szybciej, wtedy dodatkowo do pracy włącza się silnik spalinowy. Tak samo jadąc na przykład po mieście, naciskając pedał gazu do pewnego momentu, który czujemy pod stopą – używamy tylko silnika elektrycznego. Lecz, gdy wciśniemy gaz do samego końca, wtedy również do pracy dołącza silnik spalinowy dając nam maksymalną moc i moment z obu silników.

Auto eDrive to tryb, w którym pojazd automatycznie wybiera, którego silnika w danym momencie ma użyć.

Battery Control jest to tryb, w którym mamy możliwość ustawienia odpowiedniej wartości baterii, jaką chcemy utrzymywać. Oznacza to, że w przedziale 30-100% możemy ustawić, przy jakiej zadanej przez nas wartości baterii ma się uruchomić silnik spalinowy. Na przykład ustawiając w trybie „Battery Control” wartość 50%, gdy poziom naładowania baterii spadnie podczas jazdy na prądzie poniżej tej wartości, automatycznie uruchomi się silnik spalinowy i tylko na tym silniku będziemy kontynuować jazdę. Następnie przykładowo wjeżdżając z trasy do miasta, zamiast wyczerpanej baterii mamy naładowane 50% i możemy jeździć w trybie elektrycznym.

530e vs 530i

Jak wspomniałem już na samym początku, moc silnika w 530e jest taka sama, jak w 530i. Z kolei te dwie jednostki różnią się momentem obrotowym, który wypada z korzyścią dla hybrydy, jest aż o 70 Nm wyższy. Aby nie było tak różowo, wersja spalinowa z racji tego, że nie posiada baterii, jest lżejsza od wersji hybrydowej o 230 kg. Przekłada się to na sprint od zera do 100 km/h. I tak obie wersje, pomimo różnicy w wadze i rodzaju napędu, do pierwszej setki rozpędzają się w tym samym czasie, czyli 6,2 s. Kolejnym elementem, gdzie można zauważyć różnicę między różnymi napędami jest pojemność bagażnika i zbiornika paliwa. Wersja plug-in, z racji posiadanej baterii, ma mniejszy bagażnik (410 l vs 530l wersja spalinowa) oraz mniejszy zbiornik paliwa (46 l zamiast 68 l). Ostatnią różnicą między tymi samochodami jest prędkość maksymalna, która w 530i wynosi 250 km/h, a w 530e - 235 km/h.

CENA

Cennik BMW 530e iPerformance rozpoczyna się od 246 900 złotych. Nasz egzemplarz wyposażony był w kilka opcji dodatkowych, m. in. pakiet sportowy M, czy adaptacyjne reflektory diodowe. Cena testowanego samochodu wynosiła prawie 300 tysięcy złotych.

Poniżej dokładna specyfikacja testowanego modelu:

PODSUMOWANIE

Podążając za trendami, coraz więcej osób chce być "eko" i zastanawia się nad zakupem samochodu hybrydowego lub elektrycznego. BMW przez wprowadzenie na rynek wielu modeli hybrydowych wychodzi naprzeciw takim klientom i daje im bardzo szeroki wybór. Zarówno nowi klienci, którzy szukający hybrydy w różnych segmentach oraz obecni, którzy chcą spróbować czegoś nowego, czyli połączenia silnika spalinowego i elektrycznego – znajdą coś dla siebie. Seria 5 to od lat bardzo popularny model, który cieszy się uznaniem wielu użytkowników na całym świecie. Hybrydowa "piątka" daje dotychczasowym użytkownikom nowe, bardo pozytywne wrażenia. Jest to z pewnością przyspieszenie oraz jazda w całkowitej ciszy. Realny zasięg 30 kilometrów na baterii stawia ten model w czołówce hybryd typu plug-in, dlatego rozważając zakup PHEV, na pewno warto poważnie zastanowić się nad tym samochodem.

Więcej informacji o BMW 530e i innych autach elektrycznych czy hybrydowych znajdziecie na stronie: https://napradzie.pl/2018/07/25/test-hybrydowego-bmw-530e-dane-techniczne-bateria-zasieg-czas-ladowania/